Utazási élménybeszámoló

Zakopane úti kritika - Egyszer volt, hol a hó meg volt!

Üdvözöllek a lengyel Mesevárosban!

Zakopane. Egy lengyel kisváros, 27 500 lakossal, évente több mint 9 millió turistával, ahol a legalacsonyabb és legmagasabban fekvő pont között majdnem 1600 méteres szintkülönbség van. Síelés, Gubalówka, hóesés, egyedülálló piac, sajtok, jobbnál jobb ételek. Általában ez jut eszébe az embereknek a lengyel Tátra égkövéről. Arról a csodás helyről, amit, ha nem „turistaszemmel” akarunk figyelni, hanem megpróbálunk belefolyni a mindennapokba, felvesszük a helyiek ritmusát és ténylegesen megéljük a zakopanei hétköznapokat (vagyis hosszú hétvégét, ugyanis itt minden nap olyan mintha hétvége lenne), merőben más képet kapunk.

Természetesen mi is megnéztük, amit egy vérbeli utazónak látnia kell, így mesélek majd a főbb látnivalókról is, de most egy olyan utazásra hívlak téged, aminek a végén azon kapod magad, hogy a kocsiban ülsz, túrafelszereléssel, a forint a pénztárcádban „átváltozik” złotyvá és már ott magasodnak előtted a hegycsúcsok. Egy mesevilágba megyünk, ahol egyszerre két országban lehetsz, ahol találkozhatsz az 1200 méterig kedves emberekkel, a hamisítatlan karácsonyi lengyel pizzával, a „hangalámondásos” filmekkel, a Csepel által megjelölt étteremmel és Önmagaddal is. Készen állsz?... Akkor vágjunk bele.

Zakopane szivárvány

Zakopane időjárás

Én egyszer karácsonykor, egyszer pedig májusban voltam a barátaimmal együtt. A decemberi időjárás szinte olyan volt, mint amilyennek elképzeltük, amikor este 9 után odaértünk a szállásra. Az úton végig havas tájak, fehér háztetők, szemerkélő hópelyhek...majd jött a reggel és a hőmérséklet úgy gondolta, hogy pont arra a szintre emelkedik, hogy elkezdjen elolvadni a hó és essen egy kis eső. Ezután a városban elindult a „latyakcsata”. Az olvadt hó és az eső uralta a város szívét (és 1200 méterig szinte mindent) és nem ment 2-3 foknál lejjebb a hőmérséklet.

A májusi utazásunk alkalmával, hasonló jelenséggel találkoztunk (+12 fok). Írhatnám azt, hogy 4 napot töltöttünk el a városban, de inkább átnevezném 4 „esőre”. Egyszer sem láttuk a napot! Szinte végig esett, bár ez minket nem akadályozott meg abban, hogy „bevegyük” a várost és ha rendesen felöltözöl és felszerelkezel esőkabáttal és vízálló telefonnal vagy fényképezővel, akkor nem fog zavarni a helyzet.

1200 méter felett viszont mind a két alkalommal ugyanazt éltük át.

Decemberben már a Kasprowy csúcs lábánál is volt lehetőségünk „korcsolyázni” és májusban is majdnem 70 centis hótakaró fogadott minket a hegytetőn. Decemberben -7, májusban pedig 0 fok körül volt a hőmérséklet, a majd 2000 méter magas természeti „kilátóban”.

TIPP:

• Öltözködj rétegesen, mert a városi és hegyi időjárás között, olykor 10-15 fok is lehet a különbség.
  • Ne vigyél esernyőt és selfie-botot a hegycsúcsra és túrázáshoz, mert gondolom te sem egy villámtól szeretnél felvillanyozódni.
  • Hosszútávú időjárás előrejelzés: www.freemeteo.hu
Zakopane hegy

Zakopane szállás

Eddig mind a két alkalommal egy faborításos apartman házban, az Apartmenty Jan-ban szálltunk meg. Őszintén tudom neked mondani, hogy elképesztően jó az a hely. Simán veri a 4-5 csillagos hoteleket. A párommal pont azt beszéltük, hogy simán elfogadnánk lakásunknak azt a szobát, amiben voltunk. Csodás panoráma, finom fa illat, kényelmes ágy, 2 nagy szoba, nappali rész és kiskonyha, pár méterre az szobától a szauna. Úgy fogod érezni magad benne, mintha egy Disney mesébe csöppentél volna, ahol megtaláltad az erdei (luxus)kunyhót, ami menedéket ad Neked. Annyi különbséggel, hogy a háziak nem „Vasorrú bábák”, „Gonosz mostohák” vagy „7 törpék”.

A helyi alapanyagokból és frissen elkészített reggeliből, (zöldségek, szalonna, kolbász, joghurt stb.) bőségesen „beltankolhatsz” egy hosszú túra vagy egy egész napos városnézés előtt.

forrás: www.fireflies.com

Különleges szolgálatás a reggeli mellé (ha kéred, ha nem, benne van az árban):

Gondolj bele, mikor összefut a nyál a szádban a házi szalonnától és zöldségektől, vagy a biojoghurttól, szürcsölöd a kávédat és gyönyörködsz a lélegzet elállító hegyi kilátásban... Elképzelted?... Szép, igaz?... És most ehhez az emelkedett jelenethez, képzeld hozzá azt, hogy megcsapja a füledet, egy robotszerű hang. Gondolhatnád: „Valaki biztos bekapcsolta a google fordítót, hogy lengyelül köszönje meg a reggelit a felszolgálóknak, de mikor meghallod, a fegyverropogást, hirtelen megfordulsz, hacsak nem már tudtad, hogy a lengyel google fordítóhoz ajándék sörétespuska hangeffekt jár. Itt azonban nem ez volt a helyzet.

Mikor megfordultunk, láttuk, hogy a robothang megtestesítője Arnold Schwarzenegger és éppen egy rendkívül rémült nővel közöl valami nagyon ijesztő dolgot, majd a hölgy, „fémvázas” barátunk mondandója után, ugyanazon a Star Wars filmekbe illő droid hangon válaszol neki!

Pár pillanatba beletelt, mire felfogtuk, hogy a lengyel TV-ben reggel 9-kor a Terminátor megy, alig hallható, eredeti angol hanggal és csutkára feltekert, lengyel „robotszinkronnal”.

Köztudott, hogy mi magyarok, világhíresek vagyunk a szinkronjaink miatt (is), éppen ezért volt furcsa látni és hallani, hogy a film összes színészét, korra és nemrevaló tekintettel egy lengyel férfi szinkronizálta, ugyanazon a géphangon. Mintha C-3PO és Vin Diesel közös gyermeke dörmögte volna végig a műsort, úgyhogy annak rendje és módja szerint könnyesre röhögtük magunkat a reggeli végére.

Csak, hogy reális legyen:

1. Egy részlet a terminátorból (sajnos a röhögés miatt nem jutott eszünkbe akkor felvételt csinálni, de a lényeget talán visszaadja ez a kis szösszenet):

2. Vin Diesel egy interjúja: https://www.youtube.com/watch?v=mI-txtq4ViU

Összességében élmény volt itt megszállni. Minden tökéletes volt. Még a belvárost és a piacot is 10 perc sétával, nagyon kényelmesen elértük.

Zakopane-Apartmenty Jan

forrás: http://apartamentyjan.com.pl/en/apartamenty/galeria

Zakopane piac

A város legfelkapottabb része, a híres zakopanei Karácsonyi vásár, vagy sokan, csak „zakopane advent”-nek hívják, azt a piacot, ami a nevével ellentétben szinte egész évben nyitva van.

forrás: http://mytravellings19.blogspot.com/2018/12/krakko-zakopane-2resz.html

Érdekes megfigyelni, hogy akár napszakonként is változik a kínált portékák ára, attól függően, hogy éppen mekkora embertömeg özönli el a vásárló utcákat. Nagy a választék, ráadásul a legtöbb dolog ritka jó minőségű. Amit külön ki szeretnék emelni, azok a zseniális ár-érték arányban kapható bőrövek. A párom és én, összesen 40 złotyt fizettünk 4 nagyon jó minőségű bőrövért. A másik dolog, amiért érdemes ellátogatni ide, azok a jobbnál jobb sajtok. Ez a lengyel kisváros, többek között a sajtjaról lett méltán híres. Nem lehet betelni a hengeralakú kecske, juh és tehénsajtokkal. Bevallom, nekem nem az erősségem a sajtok mélyreható, tüzetes tanulmányozása. Én inkább, a gyomrom általi „halálra” ítélem őket. Sokféle ízvilág, különböző formák és páratlan ízvilág jellemzi a kedvenc „egérmenüt”.

Zakopane sajtok
Zakopane sajt

forrás: https://hu.depositphotos.com/35669101/stock-photo-traditional-polish-smoked-cheese-oscypek.html

A gasztronómia nagyon közel áll hozzám (beviteli szinten), úgyhogy jobbnál jobb lengyel és kevésbé lengyel étket magunkévá tettünk. Erről csinálok nemsokára egy hoszabb videót .

Addig is beszéljenek a képek:

Zakopane reggeli
Zakopane Csepel - Egy csipet Magyarország egy lengyel étteremben
Zakopane csülök - Másfél kiló Mennyország

Zakopane látnivalók

A városnak megvannak a maga látnivalói, amiket nem szabad kihagyni, viszont, annyi zseniális cikk van róla a neten, hogy én inkább más fajta látnivalókról mesélnék.

Felsiklottunk mi is a Gubalówkán, ami csodás volt, felmentünk a Kasprowy csúcsra a lanovkával, végig jártuk a piacot, bejártuk a Krupówki utcát és több éttermet is, jó magyar módra megrohamoztunk (az egy főre jutó csülkök száma biztosan kevesebb lett a városban), de inkább azokat az élményeket osztanám meg veletek, amik hatékonyabbá tehetik az ottléteteket.

A lengyel emberek, a maguk konzervatív módján, nagyon vendégszeretők és a szó szoros értelmében mesterei a vendéglátásnak. Odaadók, kedvesek, de tartják az 1 lépés távolságot. Azonban vannak bizonyos szituációk, amikor ez a fajta magatartás két irányba elbillenhet. Különös megfigyelni, hogy egy helyi őslakos „polski kedvességi skálán” való elhelyezkedése két dologtól függ. Az egyik, hogy van e a közelében lengyel népi zene és sör, a másik, hogy hány méterre vagyunk éppen a tengerszinttől. Nap mint nap láthattuk, ahogy a napot szolid félmosollyal végig dolgozó bennszülöttek, este egy 1-2-3-4...szóval sok korsó sör és némi csülök után együtt nevetnek, énekelnek mosolyognak, barátkoznak, esznek, isznak és elengedik magukat. Nyilván megpróbáltunk elvegyülni.

Zakopane - Gubalowka étterem

„El se hinnéd” különlegesség: A lengyelek imádják a pizzát és nem keveset elfogyasztanak belőle. Ez olyan szinten kicsúcsosodott, hogy Szent este éppen ételt vadásztunk legkedvesebb barátommal és mivel 2 napja csülkön és karácsonyi sonkán éltünk, úgy döntöttünk, hogy elfogyasztunk egy jó karácsonyi pizzát, hiszen a pizzériákban úgy sincsenek sokan. Ehelyett, több mint 1 órát áltunk sorban a pizzériában, mert dugig volt falatozó lengyel „kollégákkal. De megérte, mert nagyon finom volt a pizza.

Zakopane pizza - A híres karácsonyi pizza

Az alsó véglet pedig akkor érkezett el, amikor átléptük az 1200 méteres határt. Ha hiszitek, ha nem, ilyenkor átváltoznak „északi barátaink” és vagy a hó, vagy a sípálya közelsége, vagy a hegyi levegő teszi, de úgy kezdek viselkedni, mint a vérfarkas teliholdkor. Lökdösődnek, veszekednek és eltűnik a turisták iránti udvariasság (tisztelet a kivételnek). Erre tökéletes példa, amikor a Kasprowy lanovkánál (felvonó) álltunk sorban (szűk 4 órát) és komoly csatába keveredtünk testvérnépünk jeles tagjaival. Nem kimondva, de megrendeztük, a lengyel-magyar szabadfogású alpesi „beer-kozó” bajnokságot, amit végül egy csellel sikerült megnyernünk. Simán odébb tettek minket.

Volt egy anyuka, aki a legjobb pajtásom feleségét, hátulról átkarolta és arrébb tette a sorban, majd szépen előre ment a gyerkőceivel. Mikor ezt szóvá tettük, hirtelen több mint 20 fősre gyarapodott a „család”, ugyanis ennyien siettek a „védtelen” anyuka segítségére. Rendkívül összetartók, bár ez sem mentette meg őket attól, hogy megelőzzük őket, mert amíg mi megvívtuk a barátságos mérkőzésünket és egyre több embert vontunk be a körbe, addig a magyar csapat egyik bátor tagja előre osont, egészen a jegypénztárig, úgyhogy a lincshangulat közepette, győztesen sétáltunk fel a lépcsőn és vettük át jegyeinket. Itt jött a következő fázis. Felértünk 2000 méter környékére és átváltozott mindenki. Amint fent volt a síléc a lábukon és meglátták a havat, kicserélődtek. Innentől egy hangos szó nem volt, csak nevetés, jókedv és 300 méteres szakadékok. Mindenki fent volt a hegyen és élvezte az életet. a helyiek számára ez az igazi kikapcsolódás. Túrázni a hóban, síelni, a 2 éves gyerkőcöt ledobni egy 20 méteres lejtőn, majd a szakadék előtt elkapni, ami nekünk rémisztőnek tűnhet, de számukra egy mindennapos kikapcsolódás. Ott volt, babakocsit tologató anyuka, aki vitte fel a csúcsra a picit, jeges lejtőn futkorászó idősek, fiatal párok. Látszott rajtuk, hogy itt élnek igazán. Élmény volt köztük lenni, élmény volt felmenni a csúcs legtetejére, olyan ködben és szélben, hogy az orrunkig se láttunk és mire felértünk, pontosan átléptük Szlovákia határát...féllábbal. Képzeljétek el, hogy konkrétan a hegytetőn megy végig a lengyel-szlovák határ, úgyhogy megtudtuk tenni, hogy egyszerre két országban voltunk J .

Tippek:

1. Készülj fel alap, lengyel szavakkal és mondatokkal (köszönöm, elnézést, igen, nem, mennyibe kerül,stb.), mert jó néven veszik.
  2. Gyűjts be minél több infót az utazás előtt:

3. Vedd fel velem a kapcsolatot itt az oldalon és további hasznos tippel foglak ellátni téged.

Zakopaneban együtt - Érdemes ide eljönnöd a Pároddal, Családoddal

Mindent egybe véve, Zakopane egy olyan város, ahova minden alkalommal úgy tudsz hazatérni, hogy gyermekkorod legszebb meséinek izgalmas világában találod magad. Egy hely, ahol kiszakadsz a hétköznapokól, ahol eltávolodsz a napi gondoktól (sőt, rá tudsz nézni nagyon sokra és nem egynél megoldás is fog születni). Mi voltunk már 2019-ben, de megbeszéltük, hogy az idénre még betervezett 10 utazásunk közül az egyik ide vezet majd.

Régen nem gondoltam, hogy megtehetem, hogy egy évben többször is időt töltök majd olyan külföldi helyeken, ahol otthon érzem magam és ami fantasztikus, hogy a Travelution-nek köszönhetően, ezt bármikor megtehetem.

Remélem nemsokára megismerjük egymást és akár Zakopanéban, akár más csodás helyen találkozunk. Örülök, hogy velem tartottál.

További jó utat kívánok !

Szeretettel,

Vikárius Ferenc,

travelutioner

Értékeld a bejegyzést

Értékeléshez be kell jelentkezni.